Sponsorer
Mickes Bilvård https://www.facebook.com/Mickesbilvard/

Mickes bilvård arbetar med avancerad bilvård. våtslipning och polering av, lack,sten,glas och metall. teflon eller

Rockkläder & coola kläder https://www.dunken.se/

Vi håller alltid snabba leveranser på våra tryckta t-shirts, god kvalitet och bra service på alla våra coola kläder

Senaste
av
Regeringen beslutade igår den 11/3-2020 att alla offentliga tillställningar med mer än 500personer f...
4.9k+ visningar
av
Välkommen till CruisingSverige.se    Vi på Cruisingsverige fungerar som ett nav för motorklubb...
1.1k+ visningar
av
Tipsa oss på Cruisingsverige.se! Dela gärna detta inlägg ߘ0ߑ Vi s̓ker hela tiden efter nya Cruisin...
567 visningar
av
Tack till alla deltagare, besökare, CruisingSveriges crew och till våra sponsorer Mickes bilvård, He...
813 visningar
Kikki-Crew
av on Januari 13, 2019
547 visningar

Veckans bil: Austin Healey

Historia
Donald Healey började tillverka bilar under eget namn efter andra världskriget. Som drivkälla användes Rileys stora fyra. I början av femtiotalet stod det klart att den motorn snart skulle försvinna och man behövde se sig om efter en ny leverantör. På London Motor Show 1952 visade Healey en öppen sportbil med motor från Austin A90 Atlantic. Austins chef Leonard Lord såg möjligheten att kunna erbjuda sina kunder en ny modell och erbjöd Healey att tillverka bilen och sälja den genom Austins försäljningsnät, mot att bilen även fick bära Austin-namnet. Healey gick med på uppgörelsen mot en summa pengar för varje bil som bar hans namn och världen hade fått ett nytt bilmärke.

Produktionen av Austin-Healey 100, eller ”Big Healey” som den kallas av sina entusiastiska ägare, startade i Longbridge i början av 1953. Bilen utvecklades under femtiotalet, bland annat fick den BMC:s sexcylindriga C-motor, och tillverkades fram till 1967.

I mitten av femtiotalet fick Healey uppgiften att ta fram en liten billig sportbil, baserad på småbilen Austin A30. Tillverkningen av den lilla Austin-Healey Sprite startade 1958 i MG-fabriken i Abingdon, dit produktionen av alla Austin-Healey nu flyttats. Sprite fick snart en tvillingmodell i form av MG Midget.

BMC:s avtal med Donald Healey gick ut i slutet av 1970 och den nya ägaren British Leyland valde att inte förnya kontraktet. Därmed försvann märket Austin-Healey. De sista Sprite-bilarna såldes under Austin-namnet i början av 1971, medan tvillingen Midget fortsatte tillverkas till 1979.

Några Austin-Healey-modeller
1953 Austin-Healey 100
1958 Austin-Healey Sprite
1959 Austin-Healey 3000
 

Inlagd i: Annat
Gilla (1)
Loading...
1