Under det senaste årtiondet i hot rod världen har det funnit en mycket intressant trend känd för många som ” Rat Rods”. De roddar som är byggda i detta sätt är allmänt kända för att vara mycket överdrivna versioner av 1950-talet bil stilar typ Jaloply hot rods. Genom starkt överdrivna jalopies menar vi bilar som är byggda för att se ut som rosthögar med flit, vanligtvis kastas det ihop från gamla skräp delar, och roddarna är oftast dåligt konstruerade liksom byggs med liten hänsyn till säkerhet. Om ni skulle gå ut på stan och fråga folket vad en ”rat rod” är, kommer de att säga att det är en hög med skräp på hjul.

Men roddarna var inte alltid dessa dåligt byggda ”bilskrotar” på hjul. Rat Rods har faktiskt utvecklats under åren och har gått igenom flera olika förändringar och faser, och många av dagens exempel är både några av de bästa och några av de värsta vi har sett.

Men frågan kvarstår ”Om Rat Rods inte alltid varit som de är idag, hur blev de på det sättet isånnafall?” För att ta reda på varför roddarna har blivit överdrivna och den ihop blandningen av bilar de är i dag, måste vi se tillbaka på historien.

Före Rat Rod

Historien om ”dagens” rat rod´s  började redan i slutet av 1980-talet. Det sena 80-talet var en galen tid när Guns ‘N Roses, U2, och Michael Jackson och många fler spelades på radion, och 1987 så dominerad hot rod världen av en trend som var känd som Pro Street.

Pro Street började i slutet av 70-talet, så kallade street Machines, som var modifierade gat och strip bilar. Men av de tidiga 80-talet utveckling till pro street som var att bilbyggare började bygga bilar som var tänkta att se ut som en pro stock bil fast för gata. Men en del bilbyggare, tog det ett steg längre och vad som började som något häftigt, roligt och unikt blev som en parodi på dem själva vid det sena 1980-talet.

Mesta av det sena 80-talets pro street bilar blev nu körda på släp till sina bilutställningar, aldrig körda på gatorna, hade onödigt breda bakdäck, m.m. ‘Hela idén med att ha en pro stock bil för gatan gick nu över till att alla hade en överdriven dragrace lookalike bil. Men den värsta biten var, förutom att inte kunna köra bilen, var att dessa bilar var på tok för dyra för gemene man. Många av dessa ägare hade nu kostat på flera 100 000 tusen kronor på deras gamla chevelle eller camaros som nu måste köras på släp och inte kunde köras på normal väg.

 

Jake visade att Hot Rods inte behövde vara dyra bilar som ställdes ut ( Klart att vi gillar dessa oxå, alla typer av bilar gillas ) de kunde byggas av privärda och äldre delar, precis som de var bygda på 50-talet. Bästa med bilen Jakelopy var att den kördes överallt, och därmed bevisades hur bra den byggdes med hjälp av gamla delar.

 

 

rustorama

——–> Kika på Rust o Rama´s bilutställning i Salem, USA. En Bilutställning med många Rats

 

 

Alex-Chief

Annons