Forumet

Du måste logga in för att skapa inlägg och ämnen.

Ställa in en Edelbrock förgasare

 

Bild

Edelbrock MANUAL 

1. Det absolut vanligaste felet man gör är att montera vakum slangen till fördelaren på fel uttag, i vanligaste fallen får man bara vakum när man gasar. Det andra är bilar med original AC, de har alltid vakum på fördelaren hela tiden.
så har du ingen AC monterar du slangen på nummer ett.

2. Detta uttag är vart du ska montera slangen till automatlådan, kör du manuellt pluggar du detta hål som på bilden. Skulle du montera fel som ja beskrev på nummer 1, får du bara vakum på lådan vid gaspådrag. Har du automat och fungerande AC-bil kan du montera båda slangarna här.

3. Det stora uttaget i mitten brukar de flesta montera en slang till PCV-ventilen på ventilkåpan. Kör du utan pcv-ventil kan du plugga detta hål. Har du mycket saker inne i bilen som drivs av vakum kan du använda detta uttag till det. (många värmepaket, spjäll, c-lås & dyligt kan ibland styras av vakum.

4. Justerskruv till tomgång.

5. För att komma åt justerskruven till tomgång/choken måste du föra gasen i botten, då kommer du åt väldigt lätt och smidigt.

6. 6an är bakom förgasaren, en nippel ska monteras där för att kunna montera slangen till bromsservon. Har du ingen så skruvar man dit medföljande plugg i lådan.

En Edelbrock är alltid förinställd från fabrik så att bilen definitivt ska starta när du monterat den, och det gör dom, alltid.
Det är inte säkert att dom lirar perfekt till din motor, oftast kan de gå lite för fett men de är inställda så för att säkert starta för dej.
Innan du justerar bland skruvar och tomgång ska du ställa tändningen och verkligen låta bilen gå varm. Koppla gärna ur bromsservon för det finns inga garantier att det håller tätt, möjligtvis om du har ett nytt.
Du ska inte ställa förgasaren efter en tjuvluftande motor.

Mellan siffran 1 - 3, 3 - 2 på bilden ser man vita runda fläckar.
Detta är blandskruvarna, det enda du justerar på dessa är blandningen på tomgång, de har absolut ingenting att göra med när du gasar eller kör.
När tändningen är ställd och motorn varm börjar du skruva den högra mot klockans håll tills du hör att motorn börjar gå sämre, vrid då tillbaka skruven ½ eller 1 varv tills den går fint igen.
Ta sedan den andra och gör likadant, då har du den optimala inställningen på motorn. Vill du ha lite fetare blandning för en vassare maskin gör du precis likadant med blandskruvarna fast mot klockans håll.

Motorn kan inte gå bättre än vad du hör när du ställer in blandskruvarna.
Efter du är nöjd, justerar du tomgången efter önskat mål.

Vad det beträffar tomgång till choken så dra ut choke vajern och starta bilen, rusar motorn, stäng av, tryck på gasspjället i botten och skruva motsols 1 eller 2 varv beroende på hur hög tomgången var, starta igen och justera tills du är nöjd.
Du kan tyvärr bara justera choken vid kall motor och vid fullt dragen choke.

Vid elchoke så drar man inte choken utan vrider istället det svarta locket till vänster på bilden medsols eller motsols beroende på hur länge man vill att det ska vara stängd eller hur mycket man vill att den ska stänga.

Man brukar få justera beroende på vintertid eller sommartid.
En varm sommardag brukar det inte behövas ha en fullt stängd choke i 2mm vid kall motor. Tomgången på choken ställs som tidigare, under gasreglaget, full gas så kommer man åt skruven.