Om du tycker det ser ut precis som en 1951 Kaiser, är du är inte ensam.

För Volvo handlade det om exportmarknaderna från dag ett.

När de började bygga bilar 1927, skiftade fokuset till att göra lastbilar mycket snart därefter, eftersom det är vad Sverige och resten av världen faktiskt behöver ha i början av 1930-talet.

År 1933, tre svenska tidningsmän levererade en Volvo PV652 över till New York där de körde den till världsutställningen i Chicago. De visade den för vissa ledande befattningshavare i Detroit, inklusive människor på Ford.

2

Den ikoniska PV444 trädde i produktion 1947, och Volvo tog en prototyp till Amerika direkt utan någon egentlig försäljning avsikt, bara för att se hur amerikanerna skulle gilla den.

Men det var inte förrän 1955 som Volvo började sälja sin bil i USA. Den första omgången av PV444 bilar anlände i Los Angeles den 15 augusti, och medan Volvo hävdar att vissa skeptiker säger att volvos ansträngningar var som att ”försöka sälja kylskåp till eskimåer” resten är, som man säger, historia.

 3

Även om alla amerikanska PV444s fick 70 hästkrafter med B14A motorn som inte fanns i Sverige förutom i vissa polisbilar, som bäst med dubbla förgasare, var det ingen V8 som amerikanerna så gärna ville ha under huven.

Lite visste amerikanerna att tre år tidigare, hade Volvo något helt annat i åtanke för att erövra den amerikanska marknaden.

1952 års Philip konceptbil designades av Jan Wilsgaard, samma kille som ritade alla Volvos upp till 850ín år 1989.

Inte bara var Filips styling starkt inspirerad av amerikanska bilar i tid med sina fenor baktill, men det var också en mycket större sedan med en ordentlig 3,6 liters V8 under huven som skickade 120 hälsosama hästar till bakhjulen.

Om du någonsin monterat en LS motor i din Amazon, säg ”hej” till dennes far.

4

Motorn överlevde, men Philip gjorde inte det. Volvos styrelse fann Philip att vara en copycat, och därför beslutade de att avbryta projektet med endast en prototyp byggd.

6

 

Gjutjärns v8án  B36  fortsatte sitt liv i Volvos första framhjulsdrivna lastbil, L420 Snabbe, medan Philip konceptet hamnade i händerna på Bolinder-Munktell, traktorn fabrikören som var en gren av Volvo  år 1950 och blev  sedan Volvo Construction Equipment i 1995.

5

Idag bor den på Volvo Museum i Göteborg.

Foto: Volvo

Alex-Chief

Annons