Bilar

Bilen: Ford Torino King Cobra 1970

Bilen: Ford Torino King Cobra 1970
Kommentarer
0
0

King Cobra-projektet har lagt till många visuella ändringar på Ford Torino. Fronten och framskärmarna har fått stora ändringar, Ford såg till att förbättra bilens aerodynamik och downforce.

2

Dem välbekanta strålkastarna och galler designen med välvda stötfångaren slopades till förmån för en skarp front med dubbla strålkastare placerade i framskärmarna. Luftintaget flyttades ner en bit, under den kromade stötfångaren, den omarbetade huven hade en mörk mittdel och det vanliga scoopet var avlägsnat.

Stora förändringar skedde runt om också. Den vanliga stötfångaren som täckte större delen av rampen ersattes med en smalare enhet som lämnade avgasrören i sikte. Borta var de vertikala bakljus också, liksom den rand och Ford emblemet. En uppsättning av horisontella bakljus, ”King Cobra” grafik och en spoiler med svarta skär betonade den nya bakre änden. Sett från sidan, har King Cobra ett längre överhäng och den blir mer uppenbar.

4

Till skillnad från det yttre, King Cobra interiören var ganska mycket standard likt en Torino.  Interiören kom med säten med inslag av vinyl och  polerade trösklar, rostfria trimmade pedaler och en tidig 1970-specifik, tre-ekrad ratt. Kromade dragströmbrytare, de skjutreglage för värmaren och radio, och den horisontella hastighetsmätare kan ses i de flesta Ford bilarna, även också i Torino King Cobra. Liksom de flesta toppnivå muskelbilar, har prototypen en Hurst T-shifter monterad på den svarta matta som täcker golvet.

1

Denna specifika prototyp försågs med Fords ”almighty” Boss 429 motor, denna typ av motor finns endast i Boss 429 Mustang. Den 7,0-liter, Semi-Hemi V-8án som är inställd att leverera inte mindre än 700 hästkrafter. Motorn har parat ihop sig till en fyra-växlad manuell växellåda. Resten av drivlinan och underbyggnad är ganska likt en vanlig Torino, med undantag för  en 3,50 utväxling.

5

 

Utrustad med NASCAR-spec fjädring fram och bak, så intog Torino King Cobra testbanan.  I fronten så var det standard dubbel A-arm med NASCAR-spec fjädrar för sänkt markfrigång. Bromskraften levererades av servo, med skivor fram och trumbromsar bak, medan en uppsättning Magnum 500 fälgar insvepta i Goodyear Eagle däck var ansvarig med att trycka på 700-hästkrafter Torino runt ovala banor.

Alex-Chief

Skapare av CruisingSverige.se. Gillar allt som har med Bilar, Rockabilly, Rock N Roll, Nostalgi, 50,60,70,80- Tal.

Kommentarer

Custom Design
x