1957-1958 Cadillac Eldorado Brougham
11

Den fantastiska 1957-1958 Cadillac Eldorado Brougham är utan tvekan den mest påkostade bil som Cadillac någonsin byggt. Den byggdes i ett begränsat antal för att visa att Caddy var lyxbils kungen.

Helt underbara, Eldorado Brougham sedan – faktiskt en fyradörrars hardtop utan stolpe – hade det stratosfäriska priset på $ 13.074. En vanlig Cadillac sedan kostade $ 4781, och en Chevrolet sedan kunde fås för $ 2048.

33

Endast dem rika och filmstjärnorna hade därmed råd med en eldorado Brougham. Men bilen gav Cadillac stor publicitet och förbättade sitt rykte för avancerad teknik – förutom att dra potentiella regelbundna köpare till Cadillacs utställningslokaler. Det gav också framtida Cadillacs med Eldorado som namn ett rykte om unika styling och tekniska framsteg.

Denna ”Eldo” besatt mer exklusiva funktioner än någon lyx bil. Det genom alla tänkbara prylar och kostar lika mycket som en ny förortshem. Cadillac, enligt uppgift förlorade ca  10,000$ på varje Eldorado Brougham som dom byggde.

22

Bara 400 Eldorado Broughams gjordes 1957 och bara 304 byggdes 1958. Det jämfört med konkurenten Ford Motor Co, som byggde ca 1769 av 1956-57 Continental Mark II som var General Motors konkurrent.

Den 1957-1958 Eldorado Brougham var GM: s direkta svar på den vackra utformade Continental Mark II med två-dörrs hardtop. Den felfria utformade Continentalen byggdes av en ny Ford Motor division och var den mest kostsamma amerikanska bil som kostade ca  9,695- 9,966$ -. Tills Eldorado Brougham anlände

Den 1957-1958 Eldorado Brougham kom med ett stort plask. Det var betydligt mer spännande än Continental Mark II, den var vackert formaterad och stylingen och mer kompakt än vanliga Cadillacs.

66

Fler amerikaner identifierats mer med Eldorado Brougham än med den underskattade Continental Mark II, eftersom på 1950-talet var de mest extravaganta bil decennium detta land har sett.

Eldorado Brougham stod verkligen ut med sitt rostfria borstade aluminium tak, unika center öppnande dörrar som låses automatiskt när bilen sattes i växeln, fyra strålkastare (som fortfarande var olagligt i vissa stater under den tiden), massiva rostfria ”kjolar” täcker dem lägre bakskärmarna, utsökta bakljus i vackert utformade fenor och en mycket lägre höjd är tillåtet enligt Cadillacs styvare nya tubulär X-typ ram.

Den överdådiga inredningen var ”over-the-top”. Det fanns luftkonditionering och alla de vanliga energialternativ, inklusive en sex-vägs förarsäte med en ”favoritposition” minne som flyttade automatiskt för att underlätta in- och urstigning. Det var också elektriska dörrlås och främre / bakre fack värmesystem med under sits fläktar.

Från instrumentbrädan kunde du styra bakluckan genom att höja och sänka bagageluckan elektriskt. Dessutom fanns det en automatisk ljus dimmer och polariserade solskydd som blev mörkare när det lutades.

Kom ihåg att detta var 1957, när bara fönsterhissarna var en stor sak för många bilar.

55
Handskfacket innehöll en utfällbar hylla med spegel, matchad uppsättning tillsammans med magnetiserade silverhållare (som kostar tusentals kronor om du skulle hitta dem nu), innehöll cigarett etui, vävnad dispenser, unika läppstift och Arpege Köln i en särskild sprejflaska.

Det fanns främre / bakre mittarmstöd, och den bakre hade en förvaringsfack med anteckningsblock, penna, spegel och en parfym flaska med Arpege, Extrait de Lanvin.

Du kunde välja mellan 15 specialexteriörfärger, förutom 45 standard och två specialbeställning kunde göras. högen Karakul eller lammskinns mattor erbjöds.

Som om allt detta inte vore nog, Eldorado Brougham var världens första serietillverkade bil hade ett upphängningssystem för en mjukare gång och överlägsen hantering med luft-systemet. Systemet användes av fyra gummiluftfjäder-kupoler som ersatte dem konventionella fjädrarna vid varje hjul. Luftkamrarna matades av en motor och regleras av bryggor för att upprätthålla konstant höjd, oavsett lastförhållande.

77

Eldorado Brougham: s hade en rejäl V-8 som startas automatiskt med tändningen på och växelspaken i Park eller neutral. Det var snabbt för en lyxbil som vägde väldigt mycket.

Den 1957-modellen hade en silkeslen 365-kubik-tums V-8 med två fyr-ports förgasare som genererade 325 hästkrafter. Samma rejäal V-8 i 1958 års modell fick tre två-ports förgasare för 335 hästkrafter. Effekten matades genom en fyrväxlad Hydra-Matic automatisk växellåda.

Inte undra på att 1957-1958 Eldorado Brougham är den mest önskvärda efter världskriget av samlar Cadillacs. Den värderas i början av 2009 till en nätt summa på $ 68.500 ( 580 000 SEK) i gott skick och om du hittar den i utmärkt skick så får du nog ge $ 142.000 ( 1,218 900 SEK).

Alex-Chief

Annons